Oldtimer Nederland | Startpagina
Kentekencheck.info

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Wolseley

De Britse auto-industrie heeft vele merken zien komen en gaan en Wolseley is een van die merken uit lang vervlogen tijden dat alleen nog bestaat dankzij de inspanningen van enthousiastelingen. Voertuigen met de Wolseley-naam werden gedurende bijna 75 jaar geproduceerd. In 1901 werd de eerste Wolseley Motor Company opgericht, hoewel het bedrijf zes jaar eerder al werd geboren onder leiding van Herbert Austin, de man die later de Austin Motor Company zou oprichten. In eerste instantie was hij van plan het voertuigontwerp van de Fransman Léon Bollée te kopiëren, maar moest dat idee laten varen omdat iemand anders dat idee eerder kreeg en de rechten voor het bouwen van dat model in Groot-Brittannië had verkregen. De Wolseley Autocar Nr. 1-driewielauto werd in 1897 officieel onthuld, met achterin genoeg ruimte voor twee volwassenen. Helaas verkocht Austin niet een van deze eerste modellen. In 1899 kwam een ander Wolseley-voertuig uit, dat in 1900 een update kreeg. Uiteindelijk werd in 1901 de stuurkolom vervangen door een wiel en het bedrijf werd nu eigenaar van individuele geldschieters, waardoor Austin de vrijheid kreeg om te vertrekken en zijn eigen bedrijf op te richten.

Het duurde nog tot 1914 voordat de Wolseley Motor Company de naam ging gebruiken die we tegenwoordig nog steeds kennen. Er werd uitgebreid naar buitenlandse territoria, wat het mogelijk maakte fabrieken in Canada en uiteindelijk in Japan op te zetten. Na de Tweede Wereldoorlog kreeg de Japanse tak de naam Isuzu Motors. Het Wolseley-merk werd vanaf de jaren '20 geassocieerd met luxueuze voertuigen en er werden sjieke showrooms geopend in de hipste delen van Londen. Net als vele andere tijdgenoten raakte ook Wolseley in de financiële problemen en het bedrijf werd in 1927 uitgekocht door William Morris. Andere grote bedrijven toonden ook interesse in de overname, maar onder de nieuwe eigenaar had het bedrijf de mogelijkheid om te blijven ontwikkelen vanuit het hoofdkwartier in Birmingham.

Het Austin-merk ging in 1952 samen met Wolseley toen de British Motor Corporation werd gevormd en zodanig werden er voor Wolseley-voertuigen het chassis en de carrosserieën gebruikt die ook op andere BMC-modellen en -merken gevonden konden worden. De Wolseley 1500 was gerelateerd aan de Morris Minor en gebruikte in 1957 de carrosserie van de Riley One-Point-Five. Op een vergelijkbare manier leek de Wolseley Hornet op de Morris Mini. Toen in 1969 British Leyland werd opgericht werd het Riley-merk te grazen gezet en Wolseley werd een flink stuk lager op de significantie-ladder gezet. Met de Wolseley Six en uiteindelijk de Wolseley 18-22 gleed het merk van de radar, maar het merk is in de geschiedenisboeken bewaard gebleven.

Populaire oldtimer en klassieker merken