Oldtimer Nederland | Startpagina
Sun Classic Cars

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Turner

James (Jack) Turner, geboren in Wales, had al meerdere unieke kleine raceauto's gebouwd, waarvan enkele met motoren die hij zelf ontworpen en gebouwd had in de late jaren '40, voordat hij in 1949 in de buurt van Wolverhampton het bedrijf Turner Sports Cars oprichtte. In 1954 produceerde hij de eerste auto beschikbaar voor iedereen, de viercilinder Turner 803 (A30), die gebaseerd was op een van zijn eigen speciale uitvoeringen. Dit was een poging om een simpele en betaalbare instapsportauto op de markt te brengen en de auto bestond uit een Austin A30 motor en een fiberglas carrosserie; er was plek voor twee mensen en de auto had twee deuren. Over het algemeen waren alle auto's van Turner uitmuntende raceauto's; ze waren lichtgewicht en gemakkelijk in gebruik, met een geweldige wegligging, waarbij vaak de gelijkwaardige modellen van MG, Healey en Lotus werden overtroffen.

De 950 Sport werd in 1956 op de markt gebracht en was, afgezien van het gebruik van de motor van de Austin A35 en wat aanpassingen aan het remsysteem, vrijwel hetzelfde als de A30. De topsnelheid kwam in tests uit op 154 km/u. In totaal werden er 250 van deze twee modellen gemaakt. In 1959 zag de Turner Sports Mk I het levenslicht. Hoewel deze auto qua uiterlijk op zijn voorgangers leek, hadden er behoorlijk wat aanpassingen aan de carrosserie en het chassis plaatsgevonden, waardoor de auto gestroomlijnder was geworden. Er werd voor deze auto gebruik gemaakt van de Austin 948 cc motor. Enkele modellen kregen zelfs de krachtige Coventry Climax-motoren en deze auto's werden bekend als Turner-Climaxes. Turner Sports Cars was in staat om deze auto's tegen een betaalbare prijs voor enthousiastelingen beschikbaar te blijven stellen.

De Sports Mk II werd in 1960 op de markt gebracht met een aantal verbeteringen aan het interieur en enkele aanpassingen aan de stijling. Naast de al beschikbare motoren werden er nu ook Ford-motoren gebruikt en vanaf 1963 werd vooral de Cortina 1500 cc erg geliefd. Van 1962 tot 1964 werden er negen grotere Turner GT's op de markt gebracht, met de 1500 cc Ford-motor en naadloze fiberglascarrosserie, gecreƫerd door Ken MacKenzie. Men gaat ervan uit dat alle negen tot op de dag van vandaag nog bestaan. In 1963 zag de Mk III het levenslicht. Deze auto had een grotere luchtinlaat op de motorkap en de 1500 cc Ford-motor werd afgesteld voor betere prestaties. Het bedrijf bleef de Mk III produceren totdat Jack Turner in 1966 vrijwillige ontbinding aanvroeg nadat hij een hartaanval had gehad; op de kaarten stond een Hillman Imp-auto, waarvan de motor zich aan de achterkant bevindt.

De Turner Sports Car Register, die is aangesloten bij de Fairthorpe Sports Car Club, houdt de huidige sportauto-eigenaren bij. Men gaat er vanuit dat er van de 700 Turner-auto's die uit de fabriek zijn komen rollen nog ongeveer 300 bestaan.

Populaire oldtimer en klassieker merken