Oldtimer Nederland | Startpagina
AR Parts

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Rolls Royce

Rolls-Royce is synoniem voor luxueuze voertuigen, maar veel mensen zullen het merk vooral kennen vanwege de invloed op de vliegtuigindustrie en in tegenstelling tot de meeste andere klassieke Britse automobieltitanen is het bedrijf gedurende de jaren nooit doodgebloed, doorgestart of aangetast. Rolls-Royce begon haar leven in 1884 als een begrensd bedrijf toen Henry Rolls een bedrijf begon in elektrotechniek en werktuigbouwkunde. In 1904 ging hij samenwerken met Charles Royce zodat hij de Royce 10 kon gaan verkopen in zijn autobedrijf in Fulham. De Royce 10 had slechts een tweecilindermotor maar dat was genoeg om de aandacht van Rolls te trekken en in totaal werden er vier verschillende versies verkocht, variërend in prijs en specificaties. Het paar besloot ieder voertuig de naam Rolls-Royce te geven en in 1906 werd het bedrijf met dezelfde naam opgericht. Een fabriek in Derby werd gekozen en in 1908 ging het bedrijf in volle productie. Toentertijd was de commercieel directeur een man met de naam Claude Johnson en hij wordt vaak gezien als een sleutelspeler in de ontwikkeling van Rolls-Royce omdat de Silver Ghost, ook wel bekend als de 40/50, onder zijn leiding werd gecreëerd. Deze stap was significant omdat daarmee Rolls-Royce op de kaart werd gezet als vooraanstaande fabrikant van luxeauto's en er werden er 6000 van verkocht.

In 1921 werd er een Rolls-Royce fabriek geopend in de Verenigde Staten, hoewel deze fabriek maar 10 jaar in bedrijf bleef. Hoewel vele andere Britse automerken in de jaren '20 besloten om samen te gaan met hun medefabrikanten besloot Rolls-Royce alleen verder te gaan. In 1922 werd de Twenty op de markt gebracht, een goedkoper, kleiner alternatief voor de 40/50, en korte tijd later, in 1925, werd de Phantom op de markt gebracht. Het beleid om zich steeds op één model tegelijkertijd te richten ging de deur uit, maar de voorspoed van het bedrijf ging dat zeker niet. In de jaren '30 besloot Rolls-Royce om het concurrerende bedrijf Bentley uit te kopen om vervolgens de auto's van het Bentley-merk op de markt te brengen met slecht minimale veranderingen in de details. De Phantom en de geüpdatete versies bleven ook in de jaren '30 de markt domineren en modellen met een kortstondige levensduur, zoals de Wraith, kwamen en gingen.

Na de Tweede Wereldoorlog produceerde Rolls-Royce de Silver Wraith, daarvoor in eerste instantie gebruikmakend van het bestaande chassis en de bestaande motor van haar voorganger. Rolls-Royce had voorheen een optie om alleen een chassis aan te schaffen om kopers de mogelijkheid te geven om zelf de carrosserie te bouwen, voor volledige aanpasbaarheid. De Silver Wraith was echter het laatste model waarbij dat gebeurde, omdat het bedrijf de carrosserie-service bij alle opvolgende modellen intern ging doen. In 1949 markeerde de Silver Dawn een keerpunt in het bedrijf omdat de behuizing, gemaakt in de fabriek in Crewe, volledig in elkaar werd gezet door de medewerkers van Rolls-Royce. Dit model was aanvankelijk alleen beschikbaar voor klanten overzee, maar omdat de auto vrijwel identiek was aan de Bentley Mark VI was het niet moeilijk om eraan te komen en een editie met het stuur aan de linkerkant werd in 1953 op de markt gebracht.

Exclusiviteit en uniekheid werden en vitaal onderdeel van de Rolls-Royce-sfeer, in het bijzonder vanaf de jaren '60. Dat was het moment waarop iconische modellen zoals de Phantom V populair werden onder rockmuzikanten en de rijke beroemdheden. John Lennons auto uit 1965 was bijvoorbeeld in het geel uitgedost met allerlei kleurrijke details over de hele carrosserie. Staatshoofden en politieke leiders werden ook steeds vaker gezien in Rolls-Royce-voertuigen waarmee de auto's steeds meer prestige kregen en werd daarmee onvermijdelijk steeds populairder bij degenen met nieuw geld. Het produceren van luxeauto's met een uitstekende, handgemaakte afwerking heeft ertoe bijgedragen dat Rolls-Royce een heel breed publiek aanspreekt, ondanks het feit dat slechts een heel klein percentage van de aanbidders daadwerkelijk een Rolls-Royce in de garage zal hebben staan.

Rolls Royce advertenties

Afbeelding van Rolls-Royce - Silver Spirit - 1989
Afbeelding van Rolls-Royce - Limousine - 1984
Afbeelding van Rolls-Royce - Silver Spirit - 1984
Afbeelding van 1937 Phantom III

Alle Rolls Royce advertenties

Oldtimertaxeren
Catawiki veilingen
Verzekeringsgemak

Populaire oldtimer en klassieker merken