Oldtimer Nederland | Startpagina
Catawiki

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Riley

Autoproducent Riley begon als de Riley Cycle Company, in 1890 in Coventry opgericht door William Riley. In 1896 kreeg het bedrijf ook interesse in het produceren van auto's en in 1998 bouwde Percy Riley op 16-jarige leeftijd zijn eerste auto. Tegen 1899, produceerde het bedrijf alleen nog maar auto's in plaats van fietsen. In 1913 kreeg het bedrijf een nieuwe naam: Riley Motor Manufacturing. Ondertussen hadden drie van zijn broers zich aangesloten bij Percy en hielpen ze samen het bedrijf vooruit, waarbij ze zich volledig op auto's richtten; later dat jaar produceerde Percy een nieuw model, de 17/30. Dit model werd op de London Motor Show gepresenteerd in 1913. Het bedrijf produceerde later ook motoren voor oorlogsvliegtuigen en was een belangrijke leverancier voor Groot-Brittannië tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Na de oorlog ging Riley Motor Manufacturing samen met een ander familiebedrijf op in wat 'Midland Motor Bodies' kwam te heten. Het beroemde diamanten insigne waar de Riley's bekend om staan, dat ontworpen werd door Harry Rush, kwam tot stand met dank aan deze fusie. Het motto van het bedrijf was: "As old as the industry, as modern as the hour." Het bedrijf streefde dit motto echt na en bouwde onder andere viercilinder, zescilinder en achtcilinder motoren; tijdens de jaren '20 en '30 ging het ontzettend goed met het bedrijf. Tegen 1937 was het bedrijf echter minder voortvarend en wilde Riley graag een ander bedrijf vinden om mee te fuseren. Tegen 1938 was er nog geen geschikt bedrijf gevonden, dus werd het bedrijf onder curatele gesteld. Uiteindelijk werd Riley, in combinatie met een ander ingestort bedrijf, aangeschaft door Lord Nuffield en veranderd in de "Nuffield Foundation". Het Riley onderdeel van het bedrijf richtte zich enkel nog op één model (viercilinder) en verstevigde de marktpositie.

Na de Tweede Wereldoorlog werd de fabriek bij Coventry gesloten en werd Riley een onderdeel van MG in Abingdon. De grootste concurrent van Riley was in die tijd Wolseley - en doordat er op dat moment al veel automerken op de markt waren, ontstond er verwarring en was de markt eigenlijk al verzadigd. In 1952 vormden Nuffield en Austin samen de British Motor Corporation. Hierdoor ontstond een vrij groot probleem: de Riley naam was alleen nog maar een naam, die simpelweg op nieuwe versies van oude modellen werd geplakt, zoals de Morris Minor. Tegen 1968 was het bedrijf opgegaan in British Leyland en begon een afname in autoproductie een effect te hebben op de markt. Vanaf 1969 werden er geen Riley auto's meer geproduceerd.

Riley advertenties

Afbeelding van Riley RMD DHC LHD `51

Alle Riley advertenties

Populaire oldtimer en klassieker merken