Oldtimer Nederland | Startpagina
AR Parts

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Reliant

In de jaren '30 richtte T L Williams de iconische motorfabrikant Reliant op, in een bus depot dat niet langer werd gebruikt. Oorspronkelijk richtte Williams het bedrijf op om de productie van het bestelbusje op drie wielen over te nemen, dat hij voor Raleigh had ontworpen. Ondanks dat Williams dit model in 1933 had ontworpen voor het bedrijf, wilde Raleigh de productie niet langer voortzetten; slechts twee jaar later, in 1935, werd de eigen Reliant versie van Williams geproduceerd. Toen Neville Chamberlain echter in 1936 besloot om de 'Road Fund Licence' af te schaffen, kwam het bedrijf al snel in de problemen. De belasting, die tegenwoordig simpelweg 'wegenbelasting' heet, moest aanvankelijk enkel worden betaald voor auto's, niet voor voertuigen met drie wielen. Dus toen de Britse Minister van Financiƫn Chamberlain dit voordeel weghaalde, had Reliant met haar "motorische voertuig met drie wielen" - expres zo genoemd - ineens geen concurrentievoordeel meer.

Een aantal andere producenten van voertuigen met drie wielen gingen failliet, maar Reliant kon nog net het hoofd boven water houden en in 1952 kwam hun eerste auto met vier stoelen op de markt. In 1956 was deze auto al verder ontwikkeld, tot de Reliant Regal Mark 3. Het omhulsel van de auto bestond volledig uit glasvezel; vanaf '52 was elk onderdeel van het omhulsel steeds weer aangepast, zodat er meer en meer uit glasvezel bestond, als slimme reactie op de stijgende aluminiumprijzen.

Hierna begon Reliant bekend te staan om de specialistische composite-bodied motor vehicles die het bouwde, zoals de budget auto's Reliant Rialto en Reliant Robin, en het iconische Reliant Regal. Daarnaast produceerde het bedrijf ook sportauto's, zoals de Reliant Scimitar en de Reliant Sabre. Door het bescheiden karakter van het bedrijf, vielen de auto's goed in de smaak bij arbeiders; niet alleen konden ze met deze auto's besparen op hun wegenbelasting en op de motor, maar het bedrijf representeerde ook normen en waarden zoals hard werken en bescheiden blijven.

Het resultaat was dat het bedrijf al snel Bond Cars kon verwerven, een andere producent van voertuigen met drie wielen, waarna de cult classic Bond Bug geproduceerd werd. Ook werden er met de Reliant Rebel en Reliant kitten steeds meer voertuigen met vier wielen geproduceerd. Daarnaast begon het bedrijf zich ook meer op bedrijfsvoertuigen te richten, zoals de minder populaire Reliant Fox en de veelzijdige, ietwat ongewoon uitziende Reliant TW9. Later werd deze door andere bedrijven verkocht als de 'Ant': een onderstel met een soort cabine, waarbij de oplegger afhankelijk was van wat de verschillende nutsbedrijven die er gebruik van maakten precies nodig hadden. Ondanks dat de Reliant Fox niet immens populair was, werd deze tot 1990 geproduceerd; de auto zorgde voor een bepaalde stabiliteit voor het bedrijf, dat echter toch snel de productie van voertuigen volledig stil moest leggen.

Populaire oldtimer en klassieker merken