Oldtimer Nederland | Startpagina
Bumperworld

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Panther

Panther Westwinds, in de volksmond 'Panther' genoemd, was een autobedrijf dat zeker niet bang was om een risico te nemen - wat zowel voor het succes, als voor de uiteindelijke ondergang van het bedrijf zorgde. Robert Jankel werkte aanvankelijk in het modebedrijf van zijn familie, Goldenfields, nadat hij een korte periode zonder succes had geprobeerd om auto's te verkopen. Tijdens zijn periode als modeontwerper, bleef hij echter ook aan auto's werken, en tijdens een reis naar Spanje bood een stierenvechter £10,000 voor een Rolls-Royce van hem. Dit was in de jaren '70 een onwijs groot bedrag - maar het was natuurlijk niet zomaar een auto' Jankel had de klassieke Rolls-Royce Phantom auto uit 1930 compleet gerenoveerd en in zekere mate herontworpen. Dankzij de verkoop van deze auto besloot Jankel om het toch nog eens te proberen in de auto-industrie, maar dan wel met extravagante, ongebruikelijke elementen in zijn ontwerpen. Hij produceerde dure, luxe voertuigen, voor de rijkere automobilist die wel iets anders wilde, maar toch naar merken zoals Rolls-Royce zou kijken.

De eerste auto die door Panther Westwinds geproduceerd werd, was de Panther J72, die ontzettend populair was onder celebraties en mensen met een flinke buidel. De J72 was een enorm succes voor het kleine bedrijf, doordat het unieke retro design leek op de art deco stijl van de auto's uit de jaren '40 en tegelijkertijd gebouwd was om mee te kunnen gaan met de meest exclusieve, luxeauto's van de jaren '70; de auto werd tot maar liefst 1981 geproduceerd. Er werden 500 van deze auto's gebouwd en veel van de latere ontwerpen van Panther Westwinds bouwden hierop voort. In 1975 lanceerde Panther Westwinds de Panther Rio, die ook gebouwd werd met deze principes in het achterhoofd en die ook specifiek voortborduurde op de originele ideeën die Jankel had voorgelegd. Het voertuig was gebaseerd op de Triumph Dolomite, maar maakte alleengebruik van de meest luxe onderdelen; dit was een goed alternatief voor mensen die hun Rolls-Royce graag wilden vervangen met een auto van dezelfde kwaliteit, maar een lager kostenplaatje.

Deze auto kostte uiteindelijk driemaal zoveel als een Dolomite; maar de trend werd nog verder doorgezet, met het Panther 6 model; dit leek met het drie-assige, uitgestrekte ontwerp met zes wielen behoorlijk op de FAB1. In deze auto waren ook een telefoon, televisie en automatische brandblusser te vinden; al met al een vrij revolutionair ontwerp voor die tijd. Het bedrijf ging in 1980 echter gebukt onder haar eigen pracht en praal, waarna het werd verworven door een Koreaans bedrijf dat ook Koreaanse carrosserieën gebruikte. Tijdens de productie van de Panther Solo in 1990, werd op elk model verlies gedraaid; al snel gebeurde met het vernieuwde Panther Westwinds hetzelfde als met de originele versie van het bedrijf.

Populaire oldtimer en klassieker merken