Oldtimer Nederland | Startpagina
Alewijn Taxaties

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Morris

Het Morris-merk was een van de vele merken die bekendheid verkregen tijdens de gouden eeuw in de Britse auto-industrie maar is sindsdien in de vergetelheid geraakt. Net als met vele andere vroege autobedrijven werd Morris ontwikkeld door een bedrijf dat van origine fietsen maakte. William Morris was de eigenaar van zo'n organisatie en hij besloot in 1910 om zich in de in de kinderschoenen staande auto-industrie te mengen. Drie jaar later opende hij de eerste Morris-fabriek in Oxford en het eerste model Morris werd vernoemd naar de stad waarin zij werd gebouwd. De Morris Oxford, ook wel bekend als de "stierenneus", werd ontworpen om relatief goedkoop geproduceerd te kunnen worden, dus het ontwerpteam kocht alle onderdelen van derde partijen en zette het geheel intern in elkaar. Deze auto met twee zitplaatsen was het begin van een lange lijn van Morris Oxford-modellen, die geproduceerd werden totdat de productie van de Oxford VI in 1973 stop werd gezet.

Hoewel het Morris-bedrijf in Groot-Brittanniƫ gebaseerd was, werden de meeste onderdelen gekocht van Amerikaanse fabrikanten, waaronder de motor van het in Detroit gevestigde Continental. De productie ging zelfs gewoon door tijdens de Eerste Wereldoorlog en in 1915 werd de Morris Cowley op de markt gebracht, het eerste voertuig van het bedrijf met vier zitplaatsen, waardoor zij een stuk praktischer en daadwerkelijk goedkoper was dan het Oxford-model van die tijd. De Cowley en de Oxford werden ook na de oorlog nog geproduceerd, hoewel Morris zichzelf nu genoodzaakt zag om de motoren van het in Frankrijk gevestigde Coventry te kopen nadat de Amerikaanse levering droog kwam te liggen. In 1924 was Morris in Groot-Brittanniƫ een stuk populairder dan Ford en het bedrijf was met dank aan de prijs en het image verantwoordelijk voor een marktaandeel van 51%. Morris begon de bedrijven waarvan het de onderdelen voor de auto's kocht op te kopen om groei te kunnen faciliteren en de kosten te kunnen drukken. In hetzelfde jaar besloot Morris-medewerker Cecil Kimber om het over een sportievere boeg te gooien en hij richtte MG op, een bedrijf waarvan de naam is afgeleid van de Morris Garages. Dit bedrijf had ook het hoofdkantoor in Oxfordshire en hoewel het uiteindelijk een volledig andere persoonlijkheid ontwikkelde bleef het altijd gekoppeld aan het bedrijf van waaruit het was ontstaan.

1928 was het jaar van de belangrijke lancering van de Morris Minor. Dit was belangrijk omdat de economische crisis van die tijd ervoor zorgde dat vele bedrijven failliet gingen, maar dankzij de Minor slaagde Morris erin om een krachtige positie te behouden. Het bedrijf stak in de late jaren '40 opnieuw de kop op en bleef een koploper tot 1971. Supermarine Spitfires vervingen de standaardvoertuigen als de grootste productie-uitvoer in de Morris-fabrieken in 1938 toen de oorlogsinspanningen toenamen. Alles van jerrycans tot Tiger Moth-vliegtuigen stond ook op de lijst van producten die uit de fabrieken gepompt werden door gemodificeerde productielijnen, waardoor normale productie stilgelegd werd. Na de oorlog werd de vernieuwde en opgeknapte Morris Minor een belangrijke uitgave voor het bedrijf. De Morris Minor werd ontworpen door Alec Issigonis, vlak voordat hij de iconische Mini ontwierp. Daarbovenop werd in 1948 een nieuwe Morris Oxford op de markt gebracht die, vlak voor de Minor, een marktleiderspositie innam en de aandacht trok van klanten die iets meer geld te besteden hadden.

In 1952 ging Morris samen met de Austin Motor Company en daarmee werd de British Motor Company gevormd. Vele van de originele merken bleven echter bestaan, waardoor Morris-auto's naast MG, Riley en Wolseley werden geproduceerd. Nadat BMC in de late jaren '60 werd omgedoopt tot British Leyland stak een andere iconische Morris, de Marina, de kop op. Zij werd in 1980 uiteindelijk vervangen door de Ital, hoewel dit in feite meer een aangepaste versie van haar voorganger was. In 1984 besloot de Rover Group om het merk met pensioen te laten gaan.

Morris advertenties

Afbeelding van Morris Minor 1000 Cabriolet 1958
Afbeelding van Morris Traveller te koop
Afbeelding van Morris Eight 1936 cabrio
Afbeelding van MORRIS MINOR CABRIOLET 1952 ZIJKLEP

Alle Morris advertenties

Populaire oldtimer en klassieker merken