Oldtimer Nederland | Startpagina
ER Classics

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Morgan

De Morgan Motor Company heeft de zeldzame kwaliteit een fabrikant op Brits grondgebied en met Britse eigenaren te zijn die al jaren in handen van dezelfde familie is. Het bedrijf werd opgericht in 1910 door Harry Frederick Stanley Morgan, de man die de eerste 49 aan het roer bleef staan totdat hij op 77-jarige leeftijd kwam te overlijden. Hij liet het bedrijf toen na aan zijn zoon Peter die tot een paar jaar voor zijn overlijden in 2003 de leiding over het bedrijf had. Zijn zoon, Charles Morgan, had de leiding over het bedrijf van 2010 tot 2013. Met hand gemonteerde sportauto's van het hoogste kaliber en met vele ongewone en opwindende ontwerpen in de titelcatalogus is het Morgan-merk uitgegroeid tot een gerespecteerd merk dat het oog op het verleden houdt terwijl het de prestaties van de toekomst biedt voor het selecte groepje enthousiastelingen die in de voertuigen investeren.

Zodra Morgan in 1911 de productie van de voertuigen begon werkte het bedrijf met de driewiel-ontwerpen en de twee zitplaatsen voor passagiers met aan de achterkant slechts één wiel. Slechts korte tijd nadat het bedrijf geregistreerd werd won een van de producten de Cyclecar Grand Prix in Frankrijk in 1913, een evenement dat de blauwdruk zou worden voor vele race-autoprojecten. De Morgan Grand Prix was een productiemodel dat haar kenmerken overnam van de voor het circuit aangescherpte origineel en in de daaropvolgende 13 jaar zou het bedrijf een aantal sportwagens, zoals de Aero en de Super Sports, in productie nemen. Deze zouden over het algemeen gebruik maken van motoren die voor motorfietsen bedoeld waren, die het dankzij hun lage gewicht en in combinatie met de driewiel-opzet mogelijk maakten indrukwekkende prestaties te blijven bieden. De productie van deze zeer capabele auto's ging tot ver in de jaren '20 door, totdat het Morgan-merk in 1932 een volledige verandering onderging met de verschijning van de F-serie-modellen met als voorloper de F-4. Onderdelen en motoren van Ford werden gebruikt om deze auto's te creëren en in 1936 werd de eerste Morgan met vier wielen op de markt gebracht, die toepasselijk de naam 4-4 kreeg. In eerste instantie had deze auto plek voor twee mensen en kon de viercilinder-motor 34pk produceren met de 1122cc inhoud. Het jaar daarop kwam er een vierzitsmodel op de markt en in 1938 werd er een cabriolet-coupe aan de lijn toegevoegd.

De 4/4, zoals zij in 1955 uiteindelijk bekend werd, is tot op de dag van vandaag in productie, hoewel er een korte pauze plaatsvond na de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog. Er hebben dan misschien wat veranderingen aan de carrosserie, de motor en de constructie plaatsgevonden, het hart van deze sportwagen is nog steeds hetzelfde. In 1950 werd de Morgan 4+ op de markt gebracht waarmee een grotere motor aan het arsenaal werd toegevoegd en uiteindelijk werden de krachtinstallaties van de Triumph TR-serie tot aan 1969 gebruikt. In 1964 werd de +4+ op de markt gebracht met haar fiberglas-carrosserie en lichtere gewicht, hoewel een gebrek aan enthousiasme van traditionele Morgan-klanten betekende dat dit model slechts drie jaar in productie was.

Morgan onderging in de jaren '60 een soort van depressie en het zag ernaar uit dat het bedrijf na het overlijden van de oprichter op het punt van instorten stond. De Morgan Plus 8 verscheen echter precies op tijd en wordt door fans wel de hoofdreden genoemd dat het bedrijf door kon blijven gaan. Met een V8-motor die van General Motors in de Verenigde Staten werd gekocht en een lang carrosserie met insectenogenvorm hield dit model gedurende een aantal jaren de eer hoog van de snelst optrekkende auto op de Britse wegen. Interessant is de kleine schaal waarop het bedrijf werkt, met slechts enkele honderden auto's per jaar die uit de fabriek rollen. In combinatie met de reputatie van het produceren van leuke, snelle roadsters met ruimte voor maar twee personen is recentelijk het cirkeltje weer rond gemaakt. Tijdens de Geneva Motor Show in 2011 werd er een driezits-Morgan geïntroduceerd en de eerste exemplaren daarvan zijn in 2013 uit de fabriek gerold. De tijd waarin deze auto van 0 tot 100km/u optrekt is tegenwoordig echter een stuk sneller dan de eerste driezits van Morgan die een eeuw geleden op de markt werd gebracht; deze nieuwe versie doet dat in slechts 4,5 seconde.

Populaire oldtimer en klassieker merken