Oldtimer Nederland | Startpagina
Lasopleiding Gouda

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Marcos

Als je denkt aan de beste, meest hoogwaardige sportauto, schiet triplex wellicht niet als eerste ten binnen wat betreft het beste bouwmateriaal. En ondanks dat je ook niet zou verwachten dat vliegtuigen uit dit materiaal gebouwd kunnen worden, behalve misschien door de gebroeders Wright, is dit precies waar de Havilland Mosquito bommenwerpers van gemaakt werden tijdens de Tweede Wereldoorlog. Frank Costin (die in 1959 als medeoprichter betrokken was bij Marcos, samen met Jem Marsh) werkte aan de bouw van deze vliegtuigen en liet zich hierdoor inspireren; hij paste namelijk dezelfde technieken toe bij het bouwen van auto's. De eerste auto was de Marcos GT in 1960. Deze zag er inderdaad uit alsof hij door vliegtuigbouwers was gemaakt; hij had zowel vleugeldeuren, als een windscherm dat uit vier panelen bestond. Al snel sloten de broers Denis en Peter Adams zich aan bij Marcos. Ze zorgden ervoor dat de ontwerpen iets minder radicaal waren en veranderden de Marcos GT, zodat deze stukken aantrekkelijker was en makkelijker te verkopen. Ze hielpen ook mee bij het ontwerpen van de Marcos Spyder, die nu als een echte klassieker wordt gezien.

Tijdens hun uitbreiding, kon hun geconverteerde molen in Bradford on Avon hun behoeftes voor het productieproces steeds minder aan. Maar nadat de productie verhuisde naar een echte autofabriek in de buurt van Westbury, sloeg het noodlot toe; na de verhuizing kwam Marcos in de problemen met het exporteren van auto's naar de V.S. en ging het bedrijf failliet. In 1971 nam de Rob Walker Group of Companies, een belangrijk netwerk aan autohandelaren, de aandelen van Marcos over; hierna werd het bedrijf Marco Limited opgericht. De nieuwe eigenaren zeiden dat Marcos de autoproductie kon voortzetten, maar slechts voor kortere tijd en enkel in Groot-Brittanniƫ.

Hierna volgde voornamelijk verwarring. Autodealers in Groot-Brittanniƫ hadden de Marcos auto's met ontzettend hoge kortingen verkocht, terwijl in de V.S. werd gedacht dat het hele bedrijf geliquideerd zou worden. Anderen stelden echter juist dat er nog veel Marcos auto's bestonden die opgekocht moesten worden. Het was, hoe dan ook, een zware tijd voor het bedrijf. Hierna werd alle apparatuur van de fabriek verkocht bij de oude Marcos fabriek, waar iedereen een reorganisatie van het oorspronkelijke bedrijf wilde. Jem Marsh haalde genoeg geld op om de rechten terug te kopen van het bedrijf dat hij had opgericht. De wedergeboorte van Marcos werd gevierd met de lancering van de Marcos Coupe V6, een bescheiden kitcar.

Populaire oldtimer en klassieker merken