Oldtimer Nederland | Startpagina
Sun Classic Cars

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Marauder

Marauder Cars werd in 1950 opgericht door George Mackie en Peter Wilks; het is een ontzettend exclusieve autocollectie waar maar weinig mensen van weten. Wilks en Mackie werkten aanvankelijk bij Rover als ingenieurs, maar verlieten dat bedrijf in 1950 om Wilks, Mackie and Company op te zetten; hun idee was om een hippe tweezits sportauto te bouwen, die gebaseerd was op het nieuwe Rover 75 chassis. Toen ze net een jaar bezig waren met dit project, veranderden ze de naam van het merk in 'Marauder Car Company'. De auto's werden oorspronkelijk geproduceerd in de West Midlands in Groot-Brittanniƫ, in het kleine stadje Dorridge; later verhuisde de productie naar Kenilworth in Warwickshire. Zowel Peter Wilks als medeontwerper Spen King hadden de juiste connecties om de autoproductie in te gaan, aangezien ze allebei neven waren van de directeurs van Rover, Spencer en Maurice Wilks. Spen King vertrok later bij Marauder Car Company om zich op zijn werk bij Rover te richten; hij is beroemd door de ontwerpen die hij voor zowel Rover als British Leyland heeft geproduceerd.

Het oorspronkelijke ontwerpen van de Marauder was gebaseerd op de Rover P4 75. De eerste auto die ze produceren was de 'A', waarbij het chassis met 230 werd verkort, de wielophanging strakker werd gemaakt en de motor naar achter werd verplaatst. Verder bleef de basis van de auto voornamelijk hetzelfde, waarmee het eer deed aan het fantastische, progressieve ontwerp van de Rover 75. Een aantal belangrijke componenten werden wel aangepast; zo werd de versnellingsbak bijvoorbeeld verplaatst naar de grond en werd het optionele Rover overdrive systeem gebruikt voor de versnellingsmechaniek, in plaats van de standaard vrijloopkoppeling.

Het belangrijkste verschil bij de Marauders, is meteen te zien als je ernaar kijkt. De motor werd naar achter verplaatst zodat er gebruik kon worden gemaakt van het klassieke twee-/driezits open frame; met de lange neus en het typisch Britse uiterlijk, straalde de auto echt uit dat het een Britse sportauto was van de hoogste klasse. Aangezien de eerste auto's geproduceerd werden van Rover panelen, ging de productie maar langzaam en moest Richard Mead de auto's nog tot in de kleinste details aanpassen in zijn workshop in Dorridge. Deze panelen werden later kant-en-klaar geproduceerd door Abbey Panels in Coventry. Er wordt gedacht dat de auto's door veranderingen in de economie, hogere productiekosten en veranderingen aan de belastingwetten in 1952 de markt uit werden geprijsd; slechts 15 auto's belandden uiteindelijk ook echt op de weg. Zowel Peter Wilks als George Mackie gingen na het opheffen van Marauder Car Company weer bij Rover werken, in prominente rollen als ingenieurs.

Populaire oldtimer en klassieker merken