Oldtimer Nederland | Startpagina
Diks Verzekeringen

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Leyland

De naam 'Leyland' wordt al jaren geassocieerd met vrachtwagens, bussen en andere grote voertuigen. Het bedrijft heeft een rijk verleden als het op Britse motoren aankomt, aangezien het meer dan een eeuw geleden (in 1896) werd opgericht en pas in 1968 ophield te bestaan, toen het opging in de Rover corporatie en nog altijd fantastische kwaliteit leverde.

In het begin van de geschiedenis van Leyland Motors, kwamen de Sumner en Spurrier families samen om de Lancashire Steam Motor Company op te richten, in het kleine stadje Leyland in het noordwesten van Engeland. Uiteindelijk richtte het bedrijf zich op iets heel anders, maar een van hun eerste hoogwaardige producten was een gasmaaier die op stroom functioneerde; deze werd in 1900 geproduceerd en maakte het bedrijf op slag succesvol. Het eerste voertuig dat het bedrijf produceerde was een stoom-aangedreven busje en in 1905 produceerden ze de eerste benzine-aangedreven motoren. Al snel werd de naam van het bedrijf veranderd in Leyland motors. Dit gebeurde ongeveer rond dezelfde tijd dat het bedrijf, met dank aan alle succes, een ander motorbedrijf kon overnemen - Coulthards uit Preston. In 1907 werd de tweede fabriek gebouwd, in Chorley; deze plek wordt nog altijd gebruikt als hoofdkwartier voor LEX leasing en onderdelen.

Het eerste privévoertuig dat via massaproductie was geproduceerd, was de prachtige Leyland 8 sportwagen, een luxe en zeer gewilde auto in die tijd. Het bedrijf bleef zich echter voornamelijk focussen op de productie van commerciële wagens. Zoals bij de meeste producenten in deze tijd, werd de autoproductie tijdens de oorlog stilgezet, zodat Leyland in plaats hiervan veel grote militaire wagens kon produceren, zoals de Hippo en Retriever trucks en de Cromwell tank.

Na de oorlog, richtte het bedrijf zich op de productie van commerciële voertuigen; er werden iconische vrachtwagens, bussen en vrachtwagens gemaakt, zoals de Leyland 90, Comet en de Marathon. De latere T45 "roadtrain" lijn, werd het grootste succes van het bedrijf tot nu toe, met een breed aanbod aan moderne voertuigen in alle maten die de bestuurder comfort en betrouwbaarheid boden. Door de jaren heen, was het bedrijf vaak verwikkeld in acquisities, waaronder door Scammell Lorries, Standard Triumph en Danish Automobile Building, een producent van bussen. De meest opvallende stap werd gezet toen het bedrijf in de jaren '70 onderdeel uit ging maken van de British Leyland (BLMC) Group; hier kwamen helaas veel problemen bij kijken. In 1986 ging het bedrijf eindelijk samen met Rover; in een aantal verre oosterse landen, worden nog altijd vrachtwagens geproduceerd waar 'Leyland' op staat.

Populaire oldtimer en klassieker merken