Oldtimer Nederland | Startpagina
Catawiki

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Land Rover

Land Rover is een van de bekendste Britse merken die zichtzelf in de afgelopen jaren in de markt hebben weten te zetten als de kampioenen van de off-road arena. Rover-ontwerper Maurice Wilks was de man achter het eerste voertuig dat uiteindelijk zou leiden tot de creatie van Land Rover. Het verhaal gaat dat Wilks zijn inspiratie voor de eerste Land Rover haalde uit de Jeep die hij tijdens de Tweede Wereldoorlog in de Verenigde Staten had gecreëerd. Deze aanname wordt aannemelijker gemaakt door het feit dat Wilks een Jeep-chassis gebruikte voor Centre Steel, het prototype dat uiteindelijk de basis werd voor de Land Rover-familie.

De militaire achtergrond van de Land Rover betekende dat de Serie I-editie, die in 1948 in productie werd genomen, geverfd werd met verf die over was van de legervoorraden. Dit bepaalde de kleuren waarin de auto beschikbaar was en gaf de auto een herkenbaar uiterlijk. Ondanks dat werd de Land Rover voornamelijk gecreëerd als een reactie op de lagere vraag naar Rover's luxueuze saloon-auto's na de Tweede Wereldoorlog. Wilks kreeg de taak om een fourwheeldrive-voertuig te ontwerpen dat in staat was om werk op het land uit te voeren en te helpen de economie snel weer uit het slop te trekken. Tijdens de ontwikkeling onderging de auto vele relevante tests, waaronder het ploegen van een veld, om er zeker van te zijn dat ze geschikt zou zijn voor het beoogde doel. Land Rover was in eerste instantie alleen een kortdurend project om Rover drijvende te houden in economisch zware tijden. Het idee was dat het project slechts drie jaar zou duren en zodoende het herstelproces een extra duwtje in de rug zou geven om een sterke terugkomst van luxueuze voertuigen veilig te stellen. Zoals je misschien wel kunt bedenken is dat niet helemaal wat het lot voor ogen stond.

In 1958 leidde het succes van de Land Rover Serie I tot de ontwikkeling van de Serie II. Het voertuig kreeg een grotere motor, nu in staat om 72pk te leveren en reed nu op benzine in plaats van op diesel. De Serie II werd ook de basis voor commerciële trucks en redding voertuigen die tijdens de jaren '60 door Land Rover werden geproduceerd. 1971 was het jaar waarin de Land Rover Serie III voor het eerst in productie werd genomen. Dit model bleef ruim 14 jaar in productie en was verantwoordelijk voor de verkoop van bijna 440.000 voertuigen. Hiermee is de Serie III de populairste versie van de originele Land Rover. In de vroege jaren '90 beweerde Rover dat ongeveer 70% van de tot dan toe geproduceerde Land Rovers nog steeds werkten. Hoewel het lastig is om die bewering vandaag de dag te controleren is het evengoed een voorbeeld van de taaie, betrouwbare aard van het beestje; Rover was in staat zo'n bewering te doen zonder zichzelf voor schut te zetten omdat het zo onwaarschijnlijk klonk.

Eén van de latere successen van de Land Rover was de 2,5 liter TDi-motor die een kenmerk van de familie werd en die uiteindelijk ook onder licentie in Brazilië en de Verenigde Staten geproduceerd werd om de overzeese markten van voertuigen te kunnen voorzien. Het Britse leger bleef de Land Rovers gebruiken omdat het onderhoud van deze krachtinstallaties vrij gemakkelijk was, waarbij de TD5-motor met de vele elektronische kenmerken gemeden werd ten gunste van het mechanisch gezien makkelijker te onderhouden alternatief.

Land Rover advertenties

Afbeelding van The Land Rover Story

Alle Land Rover advertenties

Populaire oldtimer en klassieker merken