Oldtimer Nederland | Startpagina
KT en C Trading

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Lanchester

Lanchester Motor Company is een bedrijf dat wellicht niet veel mensen kennen, maar veel mensen zullen de voertuigen waar het bedrijf aan heeft meegeholpen wel meteen herkennen. Het bedrijf werd in eerste instantie opgericht door drie broers, die uit een familie van acht kwamen. Het bedrijf werd opgericht door Frederick, Frank en George Lanchester, nadat Frederick op innovatieve wijze actief was in het ingenieurswezen. Frederick was een ontzettend getalenteerd individu, die erg geïnteresseerd was in vliegtheorie; zijn familie overtuigde hem om zijn theorieën echter niet te publiceren, omdat dit zijn reputatie als ingenieur zou beschadigen. Daarom focuste Frederick zich op het ontwerpen van een benzinemotor die gebruikt kon worden in de transportatie. Doordat er een aantal regulaties waren wat betreft weggebruik, moesten de broers echter een kleine sloep lanceren om de motor van drie pk überhaupt te kunnen testen. Zo bouwden de broers - zonder hierbij stil te staan - de eerste 100% Britse motorboot, maar dit bleek niet hun echte passie. Al snel werd in 1895 de eerste testrit gemaakt in Frederick's eerste gemotoriseerde auto, maar het enorme zes-zitsmodel was te groot en had te veel vermogen nodig voor de kleine motor.

Het werd hierna alleen maar rooskleuriger voor de Lanchester broers, die voertuigen produceerden met luxe techniek en moderne designs; hun eerste grote succes kwam in 1899, toen een auto van 8pk van Birmingham naar Londen werd gereden voor de "Richmond Automobile Club Exhibition and Trials". In 1900 lanceerde Lanchester hun eerste massa-geproduceerde auto's, waarbij in totaal zes demo-voertuigen werden gemaakt, en in 1901 begonnen ze de auto's te verkopen aan particulieren. De bestuurder moest op dit moment nog achter de aandrijfas zitten en de motor van de auto bevond zich tussen de achteras en de aandrijfas; na wat feedback, werd de helmstok echter al snel vervangen door een stuur, en werd het vreemde 'scherm' dat de bestuurder van de motor beschermde vervangen door een motorkap of in sommige modellen zelfs een windscherm. Er werd overgestapt van luchtgekoelde motoren op watergekoelde motoren, een stap die veel autofabrikanten rond deze tijd maakten.

Door een grote blunder van de directeurs, werd Lanchester Engine Company in 1904 failliet verklaard; het bedrijf werd echter onmiddellijk hervormd tot de Lanchester Motor Company, en dit was het eerste bedrijf dat in 1921 begon met het exporteren van voertuigen waarbij het stuur links zat. Onder de klanten waren Indiase Maharadja's te vinden, Koning George V en George VI, en zelfs Henry Ford! Het bedrijf werd in 1933 verworven door BSA en Daimler en met de tijd verloren de producten hun waarde, omdat de onderdelen moesten aangepast voor het gebruik in sportauto's van Daimler, Jaguar en andere merken binnen de groep. Toen Frederick 13 jaar later overleed, was hij helaas blind en volledig blut.

Populaire oldtimer en klassieker merken