Oldtimer Nederland | Startpagina
Bumperworld

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Jensen

Britse autofabrikant Jensen Motors Ltd produceerde commerciële voertuigen en sportauto's. In 1934 kochten de broers Richard en Alan Jensen uit Birmingham de carrosserieën op van hun werkgever W.J. Smiths & Sons, nadat de originele eigenaar overleden was en het bedrijf had hernoemd tot Jensen Motors Ltd. Het bedrijf begon als producent van kleine bussen, maar produceerde al snel exclusieve, gepersonaliseerde, luxe carrosserieën voor andere voertuig producenten, zoals Singer, Wolseley, Standard en Morris. In 1934 werden ze gevraagd door Amerikaanse acteur Clark Gable om een auto te ontwerpen en bouwen die gebaseerd was op de Ford V-8 chassis. Toen ze deze auto hadden gemaakt, kwam er een enorme golf aan lof en interesse in hun werk, waarna Ford aanbood om Jensen-Fords te produceren; met een Ford motor en chassis en een Jensen carrosserie. In 1935 ontwierpen ze hun eigen massa-geproduceerde auto, The White Lady, die later opging in het Jensen S-model.

Eind jaren' 30 begon het bedrijf commerciële voertuigen te produceren, onder de naam JNSN. Eind jaren '40 ging de productie van de lichtgewicht Jen-Tug vrachtwagencombinatie van start, voor de Reynolds Tube Company. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de productie van de voertuigen stilgelegd en begon het bedrijf met het produceren van onderdelen van militaire voertuigen, evenals gespecialiseerde ambulances en brandweerwagens. Aan het eind van de oorlog werd de productie van de Jen-Tug weer voortgezet, die onwijs succesvol was, en werd een nieuwe serie aan lichtgewicht JNSN diesel vrachtwagens geproduceerd. In de jaren '50 werd Jensen aangewezen door de British Motor Corporation voor het ontwerpen van de carrosserie van de Austin Gipsy.

In 1946 stapte Eric Neale, ontwerper van carrosserieën, over op het bedrijf na bij de Wolseley Motor Company te hebben gewerkt. Neal's eerste project, de Interceptor, was een moderne coupé die tot 1957 werd geproduceerd. Verdere ontwikkelingen leidden tot de productie van de innovatieve 541, een hele lichte auto met een carrosserie gemaakt van glasvezel. Dit model werd in 1962 geüpdatet tot de CV8. In 1959 werd het bedrijf overgenomen door de Norcros Group. Richard en Alan Jensen namen in 1966 ontslag, omdat er onenigheid was binnen het bedrijf. In mei 1976 ging Jensen Motors naar de beurs, waarna twee nieuwe bedrijven werden opgericht: Jensen Parts & Service Limited (JP&S) and Jensen Special Products (JSP). De rechten die aan de Jensen naam behouden waren, evenals de twee nieuwe bedrijven, werden in 1982 aan Ian Orford verkocht, die Jensen Parts & Service Limited hernoemde tot Jensen Cars Limited. Onder deze nieuwe naam werden elf voertuigen geproduceerd; ook de Interceptor en de Mk IV werden weer opnieuw geproduceerd. Uiteindelijk werd het bedrijf verkocht aan Unicorn Holdings uit Stockport.

Jensen advertenties

Afbeelding van Jensen Interceptor III cabriolet 1975
Afbeelding van Jensen V8- The Complete Story of the American-Powered Cars
Afbeelding van Jensen Interceptor
Afbeelding van Interceptor III te koop

Alle Jensen advertenties

Verzekeringsgemak
Catawiki veilingen

Populaire oldtimer en klassieker merken