Oldtimer Nederland | Startpagina
Damen en Kroes Boxtel

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Gordon Keeble

Gordon-Keeble auto's werden in 1963 geïntroduceerd, in een poging om een deel van de high-end, luxe markt mee te pikken - daarbij was het bedrijf slechts matig succesvol. Met hun tweedeurs-sedan met krachtige 5.4 liter V8 Chevrolet motor, waarvan er in totaal maar 100 werden geproduceerd, is nog altijd een van de meest zeldzame en veel gezochte auto's als het op oldtimers aankomt. Eind jaren '50, sloot John Gordon van Peerless Car Company zich aan bij Jim Keeble, om de Gordon GT te produceren. De auto, die aanvankelijk geproduceerd werd in 1959, onderging verschillende ontwikkelingen - totdat de grotere motor uiteindelijk in de auto werd gebouwd en de auto in 1963 de Gordon-Keeble kwam te heten.

Een van de meest iconische kenmerken van de Gordon-Keeble, was de badge, waar een landschildpad op stond. Tijdens een van de eerste fotoshoots van de auto, kwam een landschildpad het frame in lopen, waarna de oprichters besloten om dit te gebruiken als hun logo. Dit was ironisch bedoeld, omdat de Gordon-Keeble ontzettend snel was. Met de grote motor konden snelheden van 135 mijl per uur gehaald; de auto kon van 0-60 in maar 7.7 seconden - ontzettend indrukwekkend.

Het was duidelijk dat de auto vooral bedoeld was als luxe product, maar door de relatief lage instapprijs van £3000, viel de auto binnen het budget van een veel groter klantenbestand. Ondanks dat het merk erg reputabel was, had de Gordon-Keeble al vanaf het begin te maken met verschillende problemen. Door de lage prijs werden er in het begin veel auto's verkocht, maar er waren ook cashflow problemen voor het bedrijf in het algemeen. De Gordon-Keeble was eigenlijk te goedkoop om winstgevend genoeg te zijn om het bedrijf draaiende te houden. Daarnaast vond er een langdurige staking plaats bij het bedrijf dat het stuurhuis aanleverde, waardoor de productie van de auto's voor langere tijd niet kon worden voltooid.

De eerste keer dat het bedrijf failliet ging, was in 1965 - het merk kreeg echter nieuw leven ingeblazen, toen het werd opgekocht door de curatoren Harold Smith en Geoffrey West. Helaas bleef het nieuwe bedrijf, simpelweg Keeble Cars genoemd niet al te lang bestaan; het produceerde slechts een paar extra voertuigen, voordat de productie in 1967 werd stilgelegd. De laatste Gordon-Keeble werd in 1968 gebouwd uit de reservematerialen, om het precieze aantal op 100 te brengen. Ondanks de verschillende pogingen om het merk weer op te laten leven, betekende dit echter toch het einde. Naar schatting bestaan er nog zo'n 90 Gordon-Keebles, waardoor deze het op de oldtimer markt nog altijd goed doen.

Gordon Keeble advertenties

Afbeelding van Gordon keeble bumpers

Alle Gordon Keeble advertenties

Populaire oldtimer en klassieker merken