Oldtimer Nederland | Startpagina
Lasopleiding Gouda

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Gilbern

De onverwachte samenwerking tussen een Welshe keurslager en een Duitse ex-krijgsgevangene, was het begin van het beroemde Gilbern automerk. Giles Smith was aan het werk in zijn winkel in Pontypridd, toen hij aan de praat raakte met Bernard Friese; Friese woonde sinds kort in de stad en was hier aan de slag gegaan als ingenieur, waarbij hij gebruik maakte van glasvezel gietvormen. Smith was een auto-enthousiast die al op zoek was naar de mogelijkheid om zelf een voertuig te bouwen, voor eigen gebruik. De carrosserie moest helemaal uit glasvezel bestaan - en zo gingen hij en Friese aan het werk. Het resultaat was de allereerste Gilbern, die in 1959 voltooid werd. De auto was bedoeld als eenmalig iets, voor Smith's eigen gebruik, maar toen steeds meer mensen hoorden over de kwaliteit en precisie van de auto, wilden de mannen al snel meer modellen ontwerpen.

De eerste auto was ontworpen in de kleine werkruimte achter Smith's winkel; maar als ze dit echt serieus wilden aanpakken, hadden ze een grotere ruimte nodig. Daarom werden de activiteiten verhuisd naar een plek bij Llantwit Fadre, en begon het werk aan de eerste commerciële Gilberns. Aanvankelijk werden de auto's alleen in kit-vorm geleverd, wat niet heel succesvol was. Het werd al snel duidelijk dat er vraag was naar volledige voertuigen - en zo werden binnen de kortste keren Gilberns geproduceerd. De eerste auto heette GT en was te koop in twee verschillende motor-groottes. Bij de 998 werd gebruik gemaakt van een Austin Healey motor, terwijl de 1098 GT de motor had van een Coventry Climax. De auto was succesvol, maar door de limieten aan de assemblagelijn, werden en in acht jaar tijd maar 280 geproduceerd.

Lange tijd was de GT de enige auto die geproduceerd werd in de fabriek - maar in 1966 voegde de Genie zich hierbij. De auto, die gelanceerd werd op de London Motor Show, maar maakte relatief meer indruk qua productiecijfers; in drie jaar tijd, werden er 197 geproduceerd. De Genie werd uiteindelijk vervangen door de Gilber Invader: dit werd het meest succesvolle model van het bedrijf. In vier jaar werden maar liefst 600 modellen geproduceerd, tot 1973. Dit was een belangrijk jaar voor het bedrijf, omdat het helaas failliet ging door de toenemende kosten. Dit wordt ook wel toegeschreven aan de hoge prijzen die het merk vroeg; in 1972 zou een nieuwe Invader maar liefst £2600 hebben gekost, wat ver boven het budget lag van de gemiddelde autorijder van die tijd.

Gilbern advertenties

Afbeelding van Gilbern Invader MK1 MK2 Mk3 Bumpers

Alle Gilbern advertenties

Populaire oldtimer en klassieker merken