Oldtimer Nederland | Startpagina
Canadaco B.V.

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Berkeley

Liefhebbers van de motorsport in heel Groot Brittanni├ź zullen een speciaal plekje in hun hart hebben voor Berkeley Cars; dit klassieke merk is bijna synoniem aan plezier en avontuur. Dit bedrijf, dat in 1956 werd opgezet, probeerde een naam te maken voor zichzelf als de grootste producent van betaalbare 'microcars'. Ondanks het feit dat het bedrijf maar kort bestond, was Berkeley tijdens die korte periode ontzettend succesvol. Met eigenaar Charles Panter en ontwerper Lawrence Bond, werd Berkeley Cars op onwaarschijnlijke wijze ge├»nspireerd door de seizoensgebonden effecten van de caravanmarkt. Panter was ook de eigenaar van de Berkeley Coachworks fabriek, wat in de jaren '50 een van de grootste producenten van caravans was in Europa. Omdat de verkopen van de caravans afhankelijk van het seizoen omhoog en omlaag gingen, ging panter de samenwerking aan met Bond om een voertuig te produceren dat tegen een laag budget de World 750cc races kon winnen.

Nadat Stirling Moss een prototype had uitgeprobeerd op het Goodwood Circuit, produceerde Berkeley Cars tussen 1956 en 1957 de Sports SA322 en SE328 modellen. Met een glasvezel monocoque en 322cc twin cilinder British Anzani motor, was de 320 kg SA322 niet te vergelijken met eerdere modellen. De SA328, die uitgerust was met een 328cc Honda CB400 motor, was ontzettend populair onder liefhebbers van het racen. De SA328 behaalde een topsnelheid van net boven de 62 mph. Na het succes van deze producties, ontwierp Berkeley Cars met de SE492 een groter voertuig met meer vermogen, door het voertuig uit te rusten met een 492cc driecilinder Excelsior motor. Deze prachtige tweedeurs sportauto met vier versnellingen kon de 80 mph halen, wat eind jaren '50 vrij snel was. Bestuurd door Lorenzo Bandini, won het SE492 model in 1958 de 12 uur van Monza.

Aangespoord door het succes van de bloeiende handel sportauto's, produceerde Berkeley Cars de suggestieve 'Foursome', die een 492cc motor mee kreeg. In 1959 volgden de B95 en B105 modellen, die over meer vermogen beschikten. Respectievelijk uitgerust met een Super Meteor en Constellation motor, waren de B95 en B105 twee van de eerste voertuigen die een snelheid van boven de 100mph konden halen. De laatste modellen die Berkeley Cars uitbracht waren de QB95, QB105, T60, T60/4, B65 en de fantastisch Bandit, waar maar twee stuks van werden gemaakt. Door haar gepolijste carrosserie en krachtige 997 motor, wordt de Bandit door veel mensen herinnerd als het voertuig dat Berkeley Cars tekende. Helaas sloot het bedrijf in 1961 haar deuren, nog geen jaar nadat de productie van de Bandit was begonnen.

Populaire oldtimer en klassieker merken