Oldtimer Nederland | Startpagina
Euroexpertise

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Austin

In 1884 emigreerde Herbert Austin naar Australië, waarna hij in 1893 weer terugkeerde naar Engeland. Nadat hij geïnteresseerd was geraakt in motorvoertuigen, bouwde Austin zelf twee auto's in elkaar. Een van deze auto's wekte de interesse van Wolseley Sheep Shearing Machine Company, een bedrijf waar Austin voor had gewerkt in Australië. In 1901 nam Vickers, een Brits ingenieursbedrijf, alle auto gerelateerde aspecten van Wolseley over, om vervolgens de Wolseley Tool & Motor Company op te richten. Austin sloot zich aan bij het nieuwe bedrijf in Birmingham. In 1905 vertrok Austin bij het bedrijf. Vervolgens nam hij een oude printfabriek over in Longbridge, Birmingham en richtte hij The Austin Motor Company op. Tijdens de Eerste Wereldoorlog groei het bedrijf razendsnel, met dank aan het werk dat het voor de overheid mocht verrichten; het bedrijf voerde projecten uit van geschut tot vliegtuigen.

Toen het bedrijf in 1921 geen contracten meer had lopen bij de overheid, werd het bedrijf onder curatele gesteld; na wat financiële steun, kon het bedrijf de productie echter weer voortzetten. Er werden ook kleinere auto's geproduceerd. In 1922 werd de Seven geproduceerd, een kleine, betaalbare auto en ook de eerste auto die echt leverbaar was voor een grotere markt. Dankzij de populariteit en betaalbaarheid van de Seven, bleef het bedrijf door de jaren '30 heen solvabel, en de Austin werd de vaakst geproduceerde auto van die tijd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog produceerde Austin ook vliegtuigen, waaronder de Lancaster Bombers die gebruikt werden door 'Squadron 617' - beter bekend als de 'Dambusters'. In 1952 werd Austin partners met de Nuffield Organisation, waarna ze samen de British Motor Corporation vormden. Daarnaast ging Austin in 1952 ook een samenwerking aan met Donald Healey, een gerenommeerde ingenieur, wat tot het nieuwe merk Austin-Healey leidde.

In 1966 fuseerden The British Motor Corporation en Pressed Steel, een Brits producent van carrosserieën, samen met Jaguar. De drie vormden uiteindelijk British Motor Holdings. In 1968 fuseerde British Motor Holdings met Leyland Motors, waarna Austin deel uit kwam te maken van The British Leyland Motor Group. Eind jaren '70 zag Austin's toekomst er niet al te rooskleuring uit. De Allegra, die in 1973 werd gelanceerd, was populair binnen het Verenigd Koninkrijk, maar de auto kreeg behoorlijk wat kritiek te verduren over het ontwerp en de betrouwbaarheid. De Austin Metro, die in 1980 werd gelanceerd, werd echter een van de meest verkochte auto's van de jaren '80.

In 1982 kreeg de British Leyland Car Division een nieuwe naam: de Austin Rover Group. Austin werd nu gepromoot als goedkoper merk, versus de luxere modellen van Rover. In 1986 werd de holding, British Leyland, geprivatiseerd na te zijn verkocht aan British Aerospace. Dankzij de luxere markt van Rover, werd Austin Rover in 1987 The Rover Group. Er werden nog altijd Austin auto's geproduceerd, maar deze auto's vielen niet langer onder het Austin merk.

Austin advertenties

Afbeelding van Volledige auto in onderdelen
Afbeelding van Austin Seven Ruby Saloon 1935
Afbeelding van Londense taxi
Afbeelding van Austin Mini Van LHD 1961

Alle Austin advertenties

Populaire oldtimer en klassieker merken