Oldtimer Nederland | Startpagina
Expertise Bureau Loenen

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Armstrong Siddeley

John Davenport Siddeley ontwierp oorspronkelijk fietsen en nam hiermee ook deel aan races, voordat hij inzag wat voor impact en macht de auto zou gaan hebben. In 1902 richtte hij the Siddeley Autocar Company of Coventry op, waarmee hij Peugeots importeerde uit Frankrijk. In 1909 had hij de Deasy Motor Company overgenomen en vormde hij Siddeley-Deasy. Het marketing slogan van 1912, 'as silent as the sphinx' ('zo stil als een sfinx), leidde ertoe dat het merk ook een sfinx kreeg op de motorkap; een symbool van de klasse en kwaliteit van de auto's die zouden volgen.

In 1909 kocht Armstrong Whitworth, een ontwikkelingsbedrijf uit Newcastle upon Tyne, Siddeley-Deasy op; hierna werd Armstrong Siddeley Motors een dochterbedrijf van het hoofdbedrijf. In 1927, toen de ingenieur onderdelen van Armstrong Whitworth gefuseerd werden met Vickers, kocht Siddeley ineens Armstrong Siddeley en Armstrong Whitworth op. Hierna vormde hij een partnerschap met Walter Gordon Wilson, de uitvinder van de automatische versnellingsbak. Het was duidelijk wat voor strategie Armstrong Siddeley zou volgen.

Vanaf het moment dat de eerste auto de Coventry fabriek uit kwam rollen in 1919 - de 4960cc 'Thirty' - tot aan de laatste auto in 1960 - de 'Star Sapphire Mark II' - was er altijd oog voor luxe en kwaliteit. De meeste vroegere modellen werden vernoemd naar een getal, zoals de Four-Fourteen of de 20/25, die verkrijgbaar was in sedan, tourer, sportmodel, limousine en laundaulette model. Hawker Aircraft nam Siddeley in 1935 over en vormde Hawker Siddeley, een naam die nu vooral bekend is in de Britse vliegtuigindustrie, ondanks het feit dat er nog altijd auto's geproduceerd werden onder de naam Armstrong Siddeley. Bij de eerste modellen die na de oorlog werden geproduceerd, was de invloed van de vliegtuigproducent ook terug te zien in de namen. Eerst was er de Lancaster vierdeurs sedan, toen de Hurricane drophead coupé en hierna de Typhoon, de Tempest - een vierdeurs coupé - en de Whitley 18, een grote sportwagen.

De auto's waren vrij bescheiden qua uiterlijk en sloten perfect aan op de niche automarkt. Tot 1949 waren alle auto's uitgevoerd met een tweeliter zescilinder motor, wat vervolgens verhoogd werd tot 2.3 liter motoren - tot 1953, toen het bedrijf de Sapphire produceerde, met een 3.4 liter zescilinder motor. Nadat de laatste auto in 1960 werd geproduceerd, fuseerde het vliegtuigbedrijf met Bristol Aero Engines om Bristol Siddeley te vormen, voordat ze samengingen met Rolls Royce en ook deze naam adopteerden.

Armstrong Siddeley advertenties

Afbeelding van Amrstrong Siddeley Saphire 346

Alle Armstrong Siddeley advertenties

Populaire oldtimer en klassieker merken