Oldtimer Nederland | Startpagina
Euroexpertise

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Allard

The Allard Motor Company werd in 1936 opgericht in Londen, door Sydney Allard. Allard was een succesvol racecoureur, die zijn carrière als racecoureur was begonnen in 1929, in een driewieler van Morgan. Hij deed mee aan Trials evenementen, langeafstand wedstrijden op lastig terrein, waarbij de tijd werd bijgehouden, en hierbij werd hem duidelijk hoe moeilijk het was om op dit soort terrein te rijden met voertuigen met wielen. In 1933 maakte hij van de Morgan driewieler een versie met vier wielen, waar hij ook zijn naam aan verbond, maar hij moest zich helaas terugtrekken uit de Londen-Exeter en Londen-Lands races. Door deze ervaringen heen, was hij bezig met een formule die erg succesvol zou blijken.

Hij besloot om zelf voertuigen de gaan ontwerpen en produceren met de specificaties die hij belangrijk vond, en de eerste fabriek werd opgezet in Putney, zuid-Londen. Het was belangrijk dat er een sterke ratio was wat betreft het vermogen in verhouding tot het gewicht, dus de eerste Allard - en veel latere modellen eveneens - was uitgerust met een Ford American V8 motor, in een kleine, lichte carrosserie; een sportwagen uitvoering. In april van 1936 won hij een race van 50 mile over de stranden van Southport, met zijn Allard V8. Zo werd zijn droom geboren. De eerste Allards werden gebouwd om mee te doen aan deze races, maar er volgden al snel meer bestellingen, en tegen 1939 waren er al 12 Allards geproduceerd. Sydney Allard had het idee om deze auto's in groten getale te gaan produceren, maar deze plannen werden gedwarsboomd door de uitbraak van de Tweede Wereldoorlog. Tijdens de oorlog produceerde hij goederenwagens met Ford onderdelen. In 1945 verplaatste Allard zijn werkzaamheden naar Clapham.

Sydney Allard lanceerde na de oorlog drie modellen waarvan hij zelf de carrosserie had ontworpen; de J, een sportauto voor wedstrijden; de K, een iets grotere auto die voor gewoon weggebruik; en de vierzits L - allen bleken populair. Er lag zeker een nichemarkt in de VS voor het oprapen, voor een hoogwaardige sportwagen; vooral met Allard's voorliefde voor Amerikaanse motoren. Het J2 model werd gelanceerd met compleet onafhankelijke wielophanging, wat voor die tijd revolutionair was. Zodat de Amerikaanse motoren niet helemaal naar het Verenigd Koninkrijk hoefden te worden gebracht, werden Allards voor de Amerikaanse markt zonder motor aangeleverd; ze werden verscheept over de Atlantische Oceaan en vervolgens werd de motor er in de VS pas in gemonteerd.

Andere producenten begonnen echter goedkopere, technologisch meer ontwikkelde voertuigen te produceren, op een tempo dat Allard niet bij kon houden; na 1959, werden alleen nog auto's geproduceerd op speciale aanvraag. Nadat Allard in 1966 overleed, hield het bedrijf op te bestaan, nadat het in totaal 1900 auto's had geproduceerd sinds de oprichting. Dezelfde nacht woedde er een brand in de fabriek, waardoor bijna alles vernietigd werd.

Populaire oldtimer en klassieker merken