Oldtimer specialist Star Overseas Logistics

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars


Het idee om auto voor de massa te maken leefde al lang bij de autoconstructeur Ferdinand Porsche (1875-1951). Hij kreeg echter pas in 1934 de kans zijn idee te verwezenlijken, de toenmalige Duitse regering gaf hem de opdracht een volksauto te ontwikkelen. Toen het ontwerp in 1936 gereed was, weigerde de Duitse auto-industrie de auto in productie te nemen. Daarop bedacht de Duitse staat zelf een plan om de auto te kunnen gaan produceren. Iedere Duitse arbeider zette, iedere maand, een klein deel van zijn loon op een speciale volkswagenspaarrekening. Het bijeengebrachte kapitaal werd gebruikt voor de verdere ontwikkeling van de auto en de bouw van een gigantische fabriek met wooncomplex voor de arbeiders. Toen in 1939 de fabriek klaar was, brak de oorlog uit. Van de productie van Volkswagens (VW) kwam weinig terecht, de fabriek werd gebruikt voor de productie van legervoertuigen op basis van de VW.

Na de oorlog was de fabriek voor een groot deel verloren gegaan, maar werd onder leiding van de Britse bezettingsmacht toch weer in gebruik genomen vanwege het gebrek aan voertuigen. Enkele hoge heren van Ford en Rootes kwamen polshoogte nemen, maar zij vonden de fabriek niet waardevol genoeg om bij hun concerns in te lijven. Daarop werd op 1 januari 1948 de fabriek overgedragen aan de Westduitse Bondsstaat, die Heinrich Nordhoff aanstelde als algemeen directeur. Hij was de grootte driver achter de enorme groei van Volkswagen. Hij hanteerde daarbij drie principes: 1) bestaande producten verbeteren ipv vervangen door nieuwe 2) afzetmarken vinden in zoveel mogelijk landen 3) een goed servicenetwerk opbouwen. Het was een succesformule en Volkswagen groeide uit tot de belangrijkste autoproducent van Europa. Met de Kever en de daarvan afgeleide Bus, 1500/1600 en 411/412 modellen als belangrijkste wapenfeiten.

Rond het begin van de jaren zeventig kwam Volkwagen echter toch in de problemen. Het modellen programma, met de achterin geplaatste motor, bleek verouderd en de verkopen daalde fors. Er moest fors worden geïnvesteerd in nieuwe modellen, een belangrijk deel van de hiervoor gebruikte technieken kwam van het in 1967 overgenomen merk Audi. Met de introductie van een geheel nieuw gamma (Golf, Polo en Passat) wist Volkwagen zich een plaats terug te veroveren aan de top van Europeese automobielindustrie.


Golf I
Populaire Volkswagen klassiekers
KeverBouwjaar: 1946 - 2003
Kever CabrioletBouwjaar: 1949 - 1980
1500/1600Bouwjaar: 1961 - 1973
Karman GhiaBouwjaar: 1966 - 1974
411/412Bouwjaar: 1968 - 1974
Golf IBouwjaar: 1974 - 1983
Sirocco IBouwjaar: 1974 - 1981
Golf I CabrioletBouwjaar: 1978 - 1993


Catawiki veilingen
Oldtimertaxeren
Verzekeringsgemak
Vavato