Oldtimer specialist Bumperworld

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

OUDE REGELING VRIJSTELLING MOTORRIJTUIGENBELASTING OLDTIMERS EN PROTEST

Regeling 2013

Vrijstelling motorrijtuigenbelasting: algemene grens van 30 jaar

Personenauto's die ten minste 30 jaar geleden in gebruik zijn genomen zijn vrijgesteld voor de motorrijtuigenbelasting. De belastingdienst hanteert de datum 1e toelating voor de datum waarop het voertuig in gebruik is genomen. De vrijstelling beperkt zich tot het basisbedrag van de motorrijtuigenbelasting (en de provinciale opcenten) en geldt niet voor een eventuele brandstoftoeslag (diesel of LPG toeslag).

Overgangsregeling

Is uw voertuig nog geen 30 jaar oud dan kunt u mogelijk vrijstelling krijgen op basis van de overgangsregeling:

  • Voor voertuigen die op 31 december 2011 25 jaar of ouder zijn en op grond van de oude regelgeving voor de vrijstelling in aanmerking kwamen, is een overgangsregeling getroffen. Hoewel deze auto's nog niet voldoen aan de termijn van 30 jaar, behouden zij ook na 31 december 2011 de vrijstelling, inclusief eventuele brandstoftoeslag.
  • Daarnaast is een overgangsregeling getroffen voor voertuigen die de komende jaren de leeftijd van 25 jaar bereiken en bij handhaving van de oude 25-jaarsgrens al eerder in aanmerking zouden zijn gekomen voor de vrijstelling. Voertuigen die in 1987 voor het eerst in gebruik zijn genomen komen na 26 jaar in aanmerking voor de vrijstelling. Voor voertuigen uit 1988 ligt de grens bij 27 jaar, voor voertuigen uit 1989 bij 28 jaar en voor voertuigen uit 1990 bij 29 jaar. Eventueel verschuldigde brandstoftoeslag moet in deze situaties wel worden betaald.
Voor voertuigen die voor het eerst in gebruik zijn genomen na 1990 is de algemene grens van 30 jaar van toepassing.

Wijziging van de regeling vanaf 2014 en protest

Update: 29-10-2012: in het VVD-PVDA Regeerakkoord staat dat de vrijstelling in de motorrijtuigenbelasting voor oldtimers (zie bovenonder onder "Regeling 2013") vanuit milieuoverwegingen wordt afgeschaft.

Update: 30-10-2012: Lees de reactie van de KNAC, FEHAC, BOVAG en ANWB. Ook tegen dit plan? Steun de petities op: Petities.nl en KNAC.nl (De KNAC petitie is inmiddels gesloten en getekend door ruim 63.000 mensen).

Update: 10-11-2012: Mogelijk alternatieve regeling in de maak.

Update: 20-11-2012: Motie SP (Farshad Bashir) door Tweede Kamer aangenomen: mrb-vrijstelling voor mensen die de oldtimer hobbymatig gebruiken blijft, als het aan de Kamer ligt, gehandhaafd. Verder is ook een motie van de PVV (Roland van Vliet) aangenomen, die de regering verzoekt, met de Kamer, een oplossing te zoeken die voorkomt dat bezitters van oude auto's en motorfietsen gedwongen worden hun culturele erfgoed op te geven door gedwongen verkoop.

Update: 15-04-2013: Overleg tussen ANWB, BOVAG, FEHAC, FOCWA, KNAC en RAI Vereniging en staatssecretaris Weekers (Financiën) over de MRB-vrijstelling voor oldtimers is mislukt. Lees ook de reactie van de FEHAC. Weekers stuurt 6 alternatieve varianten naar de kamer en wil voor 1 mei duidelijkheid, beluister het interview met de staatssecretaris via BNR Nieuwsradio. Bekijk de brief met de 6 varianten aan de Tweede Kamer.

Update: 24-04-2013: Weekers sluit alsnog akkoord met oldtimerbranche:
Leeftijdsgrens voor vrijstelling gaat per 1 januari 2014 naar 40 jaar voor benzine, LPG en diesel auto's (alsmede motorfietsen, bussen, vrachtauto's en kampeerauto's).
• Voor personenauto's (alsmede bestelauto's, motorfietsen, bussen en vrachtauto's) op benzine, die op 1 januari 2014 jonger dan 40 jaar en ouder dan 26 jaar zijn, komt een overgangsregeling waarbij een kwarttarief betaald kan worden van maximaal 120 euro per jaar, maar dan mag er tijdens de wintermaanden (december, januari, februari) geen gebruik maken van de openbare weg.
• Voor dieselauto's en auto's met een ingebouwde LPG installatie komt geen overgangsregeling. Auto's met een LPG installatie die in de originele staat worden hersteld komen in aanmerking voor de overgangsregeling voor benzine auto's.
• Het is ook mogelijk om in plaats van het afgetopte kwarttarief de reguliere motorrijtuigenbelasting te betalen. Dan kan er het gehele jaar gebruik gemaakt worden van de openbare weg. Ook blijft het mogelijk om de auto te schorsen waarbij de huidige regels voor schorsing en evenementenregeling worden gehandhaafd. De keuze voor het afgetopte kwarttarief geldt voor minimaal één kalenderjaar. Het is niet mogelijk om binnen één kalenderjaar gebruik te maken van zowel de schorsing als het kwarttarief.
Lees meer via BNR en zie de brief van staatssecretaris Weekers over het akkoord aan de Tweede Kamer.

Update: 04-07-2013: Oldtimers vliegen massaal het land uit, lees meer via NU.nl

Update: 17-09-2013: Het 40 jaars compromis is uitgewerkt in het belastingplan 2014 verspeid over 11 pagina's. Vrijstelling Oldtimer heeft alles overzichtelijk op één pagina weergegeven en de belangrijkste punten gemarkeerd.

Update: 18-09-2013: Raad van State kritisch over oldtimerregeling: oldtimerregeling onduidelijk en moeilijk uitvoerbaar. Lees meer via BNR.

Update: 18-12-2013: Eerste kamer gaat akkoord met het Belastingplan 2014.

Update: 09-04-2014: Gastank oldtimers massaal op schroothoop, lees meer via BNR.

Update: 28-01-2015: Vrijstelling Oldtimer : De eerste rechtszaken zijn gepland voor 26 februari (RB Breda met Arjan Lenoir en zijn BMW 535i) en 17 maart (RB Haarlem met Mike van Balen en zijn Landrover Defender diesel).

Update: 28-04-2016: Vrijstelling Oldtimer : de 5 proefprocessen zijn verloren. De personen die de vaststellingsovereenkomst van de Belastingdienst hebben getekend, zullen binnenkort een brief ontvangen inzake de afhandeling van deze overeenkomst. Concreet betekent dit voor de betrokkenen dat er geen MRB terugbetaald zal worden door de Belastingdienst. Vrijstelling Oldtimer gaat niet in hoger beroep tegen de uitspraken.