Oldtimer specialist Rovin Expertise Taxatie

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

BLAUWE KENTEKENPLAAT

Wanneer mag een oldtimer de blauwe kentenplaat voeren?

Historische voertuigen met een datum van toelating voor 1 januari 1978 mogen de (donker)blauwe kentekenplaat met witte letters voeren. Voordat de blauwe kentekenplaat wordt afgegeven, wordt gecontroleerd of op het voertuigbewijs een datum van toelating van voor 1 januari 1978 vermeld staat en het kenteken bestaat uit een combinatie van 4 cijfers en 2 letters. Als aan alle eisen is voldaan mag een ongelimiteerd aantal platen gekocht worden. Blauwe kentekenplaten zijn voorzien van een keurmerk bestaande uit de Nederlandse leeuw en de tekst 'RKM'. Het keurmerk, en met name het volgnummer, moet duidelijk herkenbaar blijven, want aan de hand van dit volgnummer kan de maker van de kentekenplaat achterhaald worden.

In 1978 is de Rijksdienst Voor het Wegverkeer (RDW) overgegaan op een nieuw combinatiesysteem met 2 cijfers en 4 letters. Auto's met een datum eerste toelating na 31 december 1977 moeten de gele (GAIK) platen met het Eurovignet voeren. GAIK staat voor: Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten (GAIK). Elke GAIK-kentekenplaat is voorzien van unieke codes en echtheidskenmerken, waardoor controle achteraf mogelijk is. Zowel de afgifte van de kentekenplaten als de inname zijn strikt geregeld.

(Her)uitgifte oude kentekens

Voor geimporteerde klassiekers kan men bij de RDW een 'ouderwets' kenteken aanvragen, mits de datum eerste toelating voor automobielen voor 1978 en voor motorrijwielen/bedrijfsvoertuigen voor 1973 ligt. Deze regeling is een aanvulling op de al langer bestaande mogelijkheid om historische voertuigen, die door het verlies van kentekenpapieren een recente nummerplaat bezitten, weer van het oorspronkelijke kenteken te voorzien.

Voertuigen die vanwege hun historische waarde door liefhebbers in Nederland zijn geimporteerd, krijgen van de RDW bij registratie een 'klassiek' kenteken uitgereikt. In overleg met de Federatie van Historische Automobielclubs (FEHAC) heeft de RDW enkele speciale series 'ouderwetse' kentekens ter beschikking gesteld met name voor geïmporteerde klassiekers. Personenvoertuigen van voor 1978 krijgen bij de kentekenregistratie na invoer automatisch een 'ouderwets' kenteken. Voor personenauto's van voor 1973 is dit een kenteken uit de serie AR-00-00 (stand medio 2010). Eerdere uitgiften begonnen met DE, DH, DM, DR, AE, AH en AL. Voor personenauto's van 1973 tot en met 1977 is dit een kenteken uit de serie 00-YB-00 (stand medio 2010). Eerdere uitgiften hadden de lettercombinatie YB in het midden. Bedrijfsvoertuigen krijgen na invoer bij kentekenregistratie een kenteken uit de serie BE-00-00 en motorrijwielen een kenteken uit de serie ZF-00-00. Voertuigen die voor die tijd zijn ingevoerd kunnen nu alsnog in aanmerking komen voor deze series 'ouderwetse kentekens', mits de datum eerste toelating voor automobielen voor 1978 en voor motorrijwielen / bedrijfsvoertuigen voor 1973 ligt. NB: De RDW hanteert de datum eerste toelating. Indien deze niet aangetoond kan worden, maar wel het bouwjaar, dan gaat de RDW uit van het bouwjaar.

Je kunt de omwisseling van een modern kenteken (met gele platen) naar een historisch kenteken regelen via de RDW. De kosten bedragen € 39,- (tarief 2016). Je dient hiervoor een verzoek inclusief het complete kenteken (aangetekend) te versturen naar de RDW. Om er zeker van te zijn of je je kenteken kunt omwisselen, adviseren wij dit eerst na te gaan bij de RDW, alvorens je de procedure opstart. Inlichtingen RDW: telefoonnummer: 0900-0739 (10 cent per minuut). Met de nieuwe kentekenpapieren wordt, indien het voertuig een geldige APK heeft, ook een nieuw APK-keuringsbewijs toegestuurd. Nadat je het nieuwe kenteken hebt ontvangen kunt je de blauwe platen laten maken.

De omwisseling naar een historisch kenteken kunt je ook doen bij de FEHAC.

Vergeet ook niet het nieuwe kenteken door te geven aan de oldtimerverzekeraar!



Wist je dat?

De historie van de Nederlandse kentekenplaat terug gaat tot 1898, waarin Nederland als eerste land ter wereld met een nummerbord kwam.


Eerste landelijke kenteken ND-00-01 op Ford taunus