Oldtimer Nederland | Startpagina
Gritstraalbedrijf J. Wiedijk

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

Een betaalbare eerste auto

Een betaalbare eerste auto geplaatst door Ilias Lamari op datum 18/02/2017

Beste autobezitters, liefhebbers en sleutelaars,

Ik ben nieuw op dit forum, een zeer groot autoliefhebber en heb jullie advies nodig voor wat betreft mij eerste auto. Mijn vader is namelijk een ervaren autotechnicus en heeft mij aangestoken met het oldtimervirus. Hierdoor ben ik al sinds erg jonge leeftijd verzot geraakt op oldtimers en kan mijn ogen er nu praktisch niet vanaf houden. Zelf ben ik nog maar zeventien en een half jaar oud en ben in het bezit van een brommobiel (Ik beschik inmiddels al vanaf mijn zestiende over het een AM-rijbewijs). Nu overweeg ik om mijn brommobiel te verkopen en voor dat geld een auto aan te schaffen. (Ik rij er tenslotte te weinig mee en kan hem daarom wel kwijt). De auto die daarvoor in de plaats moet komen betreft een oldtimer van 40 jaar oud of ouder. Ik voel me simpelweg meer aangetrokken tot dit soort autos en ze liggen beter in mijn vader comfortzone dan de moderne autos. Desalniettemin zegt mij pa dat het opknappen van een oldtimer een tijdrovende klus is en dat het beter is er een aan te schaffen voordat ik mijn rijbewijs heb, zodat hij tegen die tijd af is. (wij richten ons dus op een opknapper).

Ik hoor jullie al denken: "Een oldtimer heeft meer kennis, ervaring, geduld, waardering, onderhoud en liefde nodig heeft dan een regulieren auto. En dat: Het leren rijden in een 40 jaar oude oldtimer niet al te verstandig is (vanwege je eigen veiligheid en gezien de verouderde techniek). Ik begrijp en respecteer zulke opvattingen en opmerkingen, maar ik ben nu eenmaal een groot oldtimerliefhebber en heb er dus veel voor over om er een als eerste auto te kunnen bemachtigen. Daarnaast heeft mij pa er veel verstand van en beschikken we over de kennis en middelen om het onderhoud en de renovatie te kunnen uitvoeren. Wel zou ik graag wat advies van jullie inwinnen wat betreft de mogelijkheid die ik heb, op basis van de volgende eisen waaraan de auto moet voldoen:

- Hij moet ongeveer een stadsverbruik van 1 op 9 kunnen behalen (zuiniger mag uiteraard ook)
- Hij moet 40 jaar of ouder zijn; op die manier kunnen we een gedeelte van de onderhoudskosten compenseren met de besparing door de vrijstelling van de MRB
- Het moet een handgeschakelde uitvoering zijn
- Hij moet een beetje gebruiksvriendelijk zijn in de bediening van de koppeling en het schakelmechanisme
- Hij moet in staat kunnen zijn om zon 5000 km in een jaar te kunnen maken (zonder al te veel problemen)
- Hij mag ook op LPG of op diesel lopen
- Hij moet wel een beetje betrouwbaar zijn (en ja ik weet dat we het hebben over een auto van minstens 40 jaar oud, maar toch..)
- Mag in het buitenland te koop staan (in landen zoals: Frankrijk, Engeland, Duitsland of België) als dat het budget ten goede komt
- Het moet een opknap- of restauratieproject zijn en ik heb een budget beschikbaar van max € 2000,- voor de aanschaf van de auto. Dit is dus exclusief opknapkosten. Er mag dus het een en ander aan mankeren.

Heeft iemand dus een voorstel voor een oldtimer van 40 jaar oud of ouder die als eerst auto kan dienen, en voor een niet al te hoog bedrag op te knappen en te rijden is?

Reactie geplaatst door geplaatst door Jannes op datum 19/02/2017

Stadsverbruik van 1 op 9 is denk ik lastig gezien de leeftijdsgrens van 40 jaar of ouder. Belangrijk is denk ik ook of je er veel mee in de stad wil rijden of ook grote stukken snelweg. Een 2CV is relatief zuinig maar niet ideaal voor op de snelweg. Ook het budget is relatief beperkt, dus ik denk dat je toch moet kijken welke eisen het belangrijkst zijn. Verder weet ik niet hoeveel je voor opknappen hebt uitgetrokken? Wellicht is het handiger om iets meer voor de aanschaf uit te trekken.

Hier toch wat suggesties, waar tweedehands en nieuw ook veel onderdelen voor te koop zijn:
- Mercedes 200 serie
- Volvo Amazon
- Volvo 140 serie
- VW Kever

Ander idee is om misschien toch voor een jonger benzine exemplaar te gaan van voor 31 december 1987 en dan gebruik te maken van de overgangsregeling: kwarttarief in de MRB. Je kunt dan in januari, februari en december niet de weg op, maar er is wel meer keus voor het beschikbare budget.

Populaire oldtimer en klassieker merken