Oldtimer Nederland | Startpagina
Bumperworld

Oldtimer Nederland: klassiekers, oldtimers en classic cars

ervaringen met Xado

ervaringen met  Xado geplaatst door Rolph Smulders op datum 24/08/2007

Ik trof een aantal kleine advertenties aan over het produkt Xado, en aangezien dit middel
pretendeert slijtageproblemen te kunnen verhelpen, bezocht ik hun website en telefoneerde
aansluitend met hen omdat ik toch nog enkele vragen had over toepassing van Xado bij mijn
Yamaha XT-500 uit 1981; de motor heeft door slijtage last van het kantelen van de zuiger.

De Xado website geeft aan dat Xado-Moto gel van 30 Euro voldoende revitalizant bevat voor herstel
van elke mate van slijtage, echter de Xado medewerkster raadde mij -gezien de omschrijving van
de klacht- een oplossing aan van 80 Euro met hierin 3x de hoeveelheid gel in een extra sterke dosis.

Na toepassing volgens de voorschriften en na een behoorlijk aantal kilometers afgelegd te hebben
is de slijtage -gehoormatig beoordeeld- ondanks het gebruik van de drie maal hogere dosis gel
niet verminderd.

Een emailtje naar de firma Xado leverde hun advies op nog meer gel te gaan gebruiken omdat de
slijtage waarschijnlijk erg groot was. In hun antwoord geeft Xado ook aan dat het produkt werkt op
wrijvingsvlakken, maar geen werking heeft op eventuele slijtage van lagers en zuigerveren (wat
volgens mij toch ook wrijvingsvlakken zijn?!)

Aangezien ik op hun aanraden al 80 Euro geinvesteerd had zonder enige verbetering van de klachten,
was ik niet echt genegen om nog meer Xado te gaan gebruiken, zeker omdat volgens de website een
standaarddosis van 30 Euro al afdoende had moeten zijn.
Daarom sprak ik hen aan op hetgeen zij op hun website aangeven m.b.t. tot dosering en vroeg een
restitutie van het m.i. teveel betaalde bedrag.
Zowel op mijn verzoek om gedeeltelijke restitutie, of op mijn alternatieve voorstel tot overname van de
onderzoek- of reparatiekosten indien de klacht aantoonbaar door slijtage veroorzaakt is, wordt door
Xado afwijzend gereageerd.

Aangezien er vermoedelijk veel hobbyisten zijn die net als ik geconfronteerd worden met slijtage-
problemen bij hun klassieker, denk ik dat een waarschuwing hier op zijn plaats is om niet klakkeloos
de Xado website te geloven. In plaats van een tube gel van 30 Euro die elke mate van slijtage zou
moeten kunnen herstellen, was ik op hun aanraden zelfs 80 Euro kwijt, waarna uiteindelijk toch nog
een conventionele motorreparatie (honen plus nieuwe zuiger) doorgevoerd moet worden.

Reactie geplaatst door geplaatst door Ron op datum 22/02/2008

Je moet Xado het zelfde zien als de wonderkruiden die van Moosdijk indertijd verkocht aan zieke mensen die dit als laatste red middel voor veel geld kochten en gebruikte zonder resultaat.
Wondermiddelen bestaan n.l. echt niet.
Maar wat ik niet begrijp is dat gerenormeerde oldtimerbladen paginas grote advertenties plaatsen van dit middel wat echt niet kan werken dat weet iedere techneut.Ik heb mijn abonnement ook opgezegt.
Maar de verhalen die er bijstaan zijn zo misterieus en overtuigend gesteld dat je denkt ik ga het maar eerst eens proberen voor ik aan een dure revisie begin, en daar moeten ze het van hebben.
Ik weet van een aantal mensen die het gebruikt hebben in motoren en versnellingsbaken dat het spul echt niets heeft verbeterd, en ik heb nog nooit iemand gesproken die er wel succes mee heeft gehad,
De motorolie zal best goed zijn , maar revitaliserend nee dat bestaat niet.

Dus mensen wees gewaarschuwt.

Populaire oldtimer en klassieker merken